szantomihaly
szantomihaly
Menü
     
E.mail címem

szanto.mihaly@zmne.hu

     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Hírlevél hallgatóimnak
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
     
A Magyar Honvédség a kiegyezés után
     
MH 1867-től
     
A Magyar Honvédség 1945 után
A Magyar Honvédség 1945 után : 5./II A Magyar Honvédség a rendszerváltás után 1989-2000

5./II A Magyar Honvédség a rendszerváltás után 1989-2000

  2007.01.13. 16:13

Ebben a részben tárgyaljuk a rendszerváltás utáni második kormányzati ciklusban törtét hadsereggel kapcsolatos történteket. II. rész

 

 

 

 

 

5. A HAGYAR HANVÉDSÉG A RENDSZER VÁLTÁS UTÁN II.

 

Honvédelem a szocialista—liberális kormányzás idején

 

Az 1994-es választásokat követően az MSZP (Magyar Szocialista Párt), és az SZDSZ (Szabaddemokraták Szövetsége) koalíciója alakította meg az új kormányt, amely július15-én tette le az esküt. Az új honvédelmi miniszter Keleti György lett. Az új ciklus, mondhatni viszonylag kedvező biztonságpolitikai helyzetben indult. Ezt mutatták olyan tények, mint az, hogy hazánk az EU társult tagjává vált. Ugyanakkor közvetlen szomszédaink zömével is elfogadható kapcsolat alakult ki. Az előző ciklusban törvénybe iktatott honvédelmi és biztonságpolitikai alapelvekből kiindulva a kormányprogramban elérendő célként az ország békéjének megőrzése, a háború és fegyveres konfliktus megakadályozása fogalmazódott meg. Ezt elsősorban politikai, diplomáciai, és nem katonai eszközökkel igyekeztek elérni. A biztonság szavatolását természetesen Európa többi országával megvalósuló együttműködés útján tartották lehetségesnek. Továbbra is érvényben maradt az a megfogalmazás, hogy a Magyar Köztársaságnak nincs ellenségképe.

Hazánk tevékeny részt vállalt az európai biztonsági rendszer intézményeiben, miután ezek — Európai Unió, az Észak-atlanti Szerződés Szervezete, az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet, a Nyugat-európai Unió, az Euroatlanti Partnerségi Tanács és az Európatanács—a térség gazdasági és politikai stabilitása erősítésének legfontosabb tényezőit jelentették, ezért célunk nem lehetett más, mint a mielőbbi csatlakozás feltételeinek megteremtése. Ugyanakkor érdekünkké vált, hogy környezetünk valamennyi állama velünk integrálódjon az európai biztonsági közösségekbe. Hazánk biztonsága szempontjából nem volt mellékes tényező, hogy a velünk szomszédos országokban milyen politikai orientáció alakult ki. Az elmúlt években, régiónkban mélyreható változások indultak el. Felbomlott a Szovjetunió, Jugoszlávia és Csehszlovákia, amelynek során szomszédaink száma ötről hétre emelkedett. Ennek egyaránt voltak pozitív és negatív következményei. Mindenképpen súlyos veszélyt jelentett a délszláv válság kialakulása, mivel a háború a szomszédságunkban folyt. Problémát okozott továbbá a függetlenné váló új országok még kialakulatlan külpolitika irányultságainak instabilitása, illetve a nemzeti kisebbségek (elsősorban magyarok) helyzetének rendezetlensége is. Előnyös volt a visegrádi országok együttműködése és fellépése a nemzetközi színtéren. Pozitívan hatott viszont a haderő és fegyverzetcsökkentési egyezmények végrehajtása, a védelmi jellegű doktrínák megfogalmazása, és az, hogy a környező országok (Ukrajna kivételével) nem rendelkeztek olyan döntő katonai erővel, mely támadás esetén biztosította volna számukra a feltétlen győzelmet. Ugyanakkor tény az is, hogy szomszédos országok többsége velünk közel azonos külpolitikai irányultságot deklarált. Ezzel együtt velük, érvényes kétoldalú megállapodások jöttek létre, melyeket évente konkretizáltak, és lényegében átfogták a legfontosabb biztonságpolitikai kérdéseket.

Az 1994-98-as ciklus külpolitikai irányultságának egyik fontos célja volt az, hogy hazánkat felvegyék a NATO-ba. (Természetesen az előkészületek már az előző kormány idején megkezdődtek.) Első lépés volt—mint már láttuk—1991-ben az Észak-atlanti Együttműködési Tanács megalakulása, majd 1994 januárjában a Partnerség a békéért program keretdokumentumához való csatlakozás. Ezeken keresztül a tagjelöltek, így hazánk is megismerkedhettek a NATO működési mechanizmusával, követelményrendszerével. A NATO részéről ezek a lépések a stabilabb Európa megteremtését célozták. Hazánk 1995. tavaszán kapcsolódott be az un. Tervezési és Felülvizsgálati Folyamatba. Ennek az volt a célja, hogy megteremtsék a partnerországok számára a NATO-val való együttműködés feltételeit. 1996. január29-én hazánk hivatalosan bejelentette a NATO-hoz való csatlakozási szándékát. 1996. végén már az volt a cél, hogy a kijelölt csapatok elérjék az együttműködés képességét a NATO-val. a Magyar Honvédség igen sokat tett az interoperabilitás készségének megteremtéséért.

A csatlakozás érdekében tárgyalássorozat kezdődött hazánk és a NATO között. (Ugyancsak tárgyalások folytak a többi csatlakozni szándékozó országgal is.) Végül a NATO legfőbb döntéshozó szerve, az Észak-atlanti Tanács 1997. július8-án a madridi csúcstalálkozón határozott arról, hogy a csatlakozási tárgyalások első körében a Cseh Köztársaságot, Lengyelországot és a Magyar Köztársaságot hívja meg. A további tárgyalások öt fordulójára szeptember10. és október29. között került sor. Ennek során hazánk felmérte mit kell teljesítenie a NATO tagsághoz, a NATO pedig meggyőződött arról, hogy készek és képesek vagyunk teljesíteni az elvárásokat. Ezt követően a kormány 1997. november16-án népszavazást rendelt el a NATO tagság támogatásáról. A népszavazáson a jogosultak 49%-a vett részt, ebből 85,33% értett egyet a NATO-ba való belépéssel. A csatlakozási eljárás procedúráinak további végigjárása után olyan döntés született, hogy az Észak-atlanti Szerződés aláírására az új tagok által 1999. április4-én, a NATO létrejöttének 50. évfordulóján kerüljön sor.

A másik integrációs folyamat az Európai Unióhoz, illetve a Nyugat-európai Unióhoz való csatlakozás kérdése. A kapcsolatfelvételre már 1992-ben sor került, amikor a tagországok miniszterei először tanácskoztak a nyolc közép- és kelet-európai ország képviselőivel. 1994. május9-én hazánk a Luxemburgban tartott tanácskozást követően társult-partneri státuszt kapott. 1995-től lehetővé vált a különböző közös tevékenységekbe való önkéntes bekapcsolódás. Így többek között a humanitárius és mentő akciókban, a békefenntartásban, a béketeremtésben való részvétel. 1996-ban aláírtuk a Nyugat-európai Unióval a Biztonsági Megállapodást. Az Európai Unió állam- és kormányfői 1997. december12-13-án luxemburgi tanácskozásukon eldöntötték, hogy a szervezet 1998. március31-én hazánkkal is elkezdi a felvételi eljárást. Várhatóan a teljes jogú tagságot 2003-ban érhetjük el. A Nyugat-európai Unió pedig megszűntetésre került.

A katonai diplomácia is a fentebb megfogalmazott integrációs és regionális együttműködési folyamatok megvalósításáért tevékenykedett. A prioritásokat a Honvédelmi Minisztérium Kollégiuma 1996. júniusában, a következőkben fogalmazta meg: 1. A Magyar Köztársaság euró-atlanti integrációs törekvéseinek, a védelmi szférában történő megjelenítése. 2. A szomszédos országokkal kiépített katonai kapcsolatok bővítése, a szakmai együttműködés elmélyítése. 3. A kétoldalú kapcsolatok bázisán a regionális együttműködés lehetőségeinek feltárása, az együttműködés tartalommal való megtöltése. 4. A hadiipari és haditechnikai együttműködés előmozdítása.

1995 végén a daytoni béke-megállapodással befejeződött a délszláv háború. Az ENSZ Biztonsági Tanácsa 1033. számú határozata lehetővé tette a béketeremtés/békefenntartás katonai feladatainak végrehajtását. Ebben Magyarország is részt vett. Az Országgyűlés hozzájárulásával az IFOR (Implementacion Force: megvalósító erők) szerepvállalásunk (1995. 12. 05.—1996. 12. 20.) három területre terjedt ki. 1. Más nemzetiségű IFOR erők átvonulásának biztosítása hazánk területén. 2. Hazánk légterét, közútjait, vasútvonalait tizenegy nemzet vette igénybe, gyakorlatilag problémamentesen. 3. Befogadó nemzeti támogatás nyújtása. Ennek során elsősorban amerikai katonai erők, illetve az amerikai vezetésű többnemzetiségű hadosztály ellátó erői kerültek elhelyezésre hazánkban. Bázist alakítottak ki Pécsett, Kaposváron, Taszáron. Ezen túl kiképzési lehetőséget kaptak Táborfalván. Az említett helyőrségekben a katonai bázisokat részben, vagy egészében a nemzetközi erők vették igénybe, és ott tartósan berendezkedtek.

Az IFOR rendelkezésére bocsátott csapatkontingens. Hazánk a NATO felkérésére egy műszaki alakulatot jelölt ki a közös feladat megoldására. Az előkészítő, szervezőmunka 1995. november24-én kezdődött, az önként jelentkezőkből kiválogatott 550 fő felkészítése Ercsiben történt. A NATO képviselői 1996. január11 és 13 között ellenőrizték a műszaki kontingens szervezetét, felkészültségét, technikai eszközökkel való ellátottságát stb. Véleményük szerint az alakulat megfelelt a NATO követelményeinek. A tervek szerint a Magyar Műszaki Kontingens Okučaniban került telepítésre, az előkészítő részleg 1996. 01. 17-én érkezett meg, és február02-án 24 órára érték el a működőképességét. A kontingens feladatai voltak: műszaki felderítés, hidak felújítása, pontonhidak építése és folyamatos üzemeltetése. Az IFOR feladat befejezésével kezdődött SFOR (Stabilization Force: stabilizáló erők) szerepvállalásunk (1996. 12. 21.—1998. 09. 01.). Az átvonulás biztosítása úgy útjainkon, mint a légtérben zökkenőmentesen folytatódott. 1998 közepéig 12 nemzetből átvonult hazánk területén: 440 ezer katona; közel 16 ezer repülőgép; több mint 1800 vasúti szerelvény; 103 ezer különböző típusú gépjármű. A befogadó támogatáshoz Taszár, Pécs, Kaposvár bázisait vették továbbra is igénybe a nemzetközi erők.

Csapat-hozzájárulás: A Magyar Műszaki Kontingens tovább folytatta tevékenységét, de már nem csak Horvátország, hanem Bosznia-Hercegovina területén is. Fő feladatuk továbbra is műszaki jellegű tevékenység, illetve néhányan összekötő tisztként és tiszthelyettesként szolgáltak a Támogató Parancsnokságon (Zágrábban 6 fő; Szarajevoban 2 fő; Slovanski Brodban 1 fő). A kontingens nemzeti biztosítását a Szárazföldi Vezérkar végezte, személyi állományát rotációs alapon váltották. Anyagi ellátásukat hazai bázisról biztosították. Az általuk elvégzett fontosabb munkálatok: építettek és üzemeltettek 22db különböző hosszúságú hidat, helyreállítottak 65km vasútvonalat és 27km közutat, tereprendezést, hó eltakarítást végeztek, akna- és vízkutatási munkák során 1700 búvármerülésre került sor, és 102 ezer m2 terület tűzszerészeti átvizsgálását végezték el. E munkák során jó kapcsolatot alakítottak ki a helyi lakossággal. Kiemelkedő tevékenységnek számít a mosztári „Öreghíd” helyreállításában való részvétel, melynek során 456 darab hídelemet emeltek ki a folyómederből.

A honvédséggel kapcsolatos törvényalkotás sem szünetelt. A legfontosabb törvény a katonák szolgálati viszonyáról szólt. Bár beterjesztése már a Boross-kormány idején megtörtént (1994. február17.), az Országgyűlés általi elfogadására csak jóval később, 1996. 05. 04-én került sor, teljesen átalakított formában. Az új törvény külön szabályozta a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyával összefüggő kérdéseket, külön a hadkötelesek szolgálati viszonyát és külön a katonai és rendvédelmi felsőoktatási intézmények vezetőinek, oktatóinak és hallgatóinak jogállásával kapcsolatos kérdéseket. Ilyen átfogó törvényi szabályozásra már nagy szükség volt.

A katonai élet kereteinek, követelményeinek és feltételeinek megteremtése szempontjából nagyon fontos volt az új Szolgálati Szabályzat kiadása. Ugyanis az előző már sok ponton ellentétes volt a honvédelmi törvény, vagy a jogállásról szóló törvény előírásaival és a sok módosítás már áttekinthetetlenné tette. Ezekben, az években került sor az un. „dereguláció”-ra. Kormányhatározat ugyanis elrendelte az összes hadüggyel foglalkozó törvény, törvényerejű rendelet, kormányrendelet, honvédelmi miniszteri rendelet, utasítás, intézkedés, parancs, szabályzat, szakutasítás felülvizsgálatát és az idejét múlt szabályok hatálytalanítását.

Az előző kormányzati ciklusban a magyar haderő átalakítása a létszámarányos csökkentésre, a védelmi elvekből adódóan a csapatok optimálisabb területi elhelyezésére, valamint a polgári felügyelet és a demokratikus kontroll megteremtésére irányult. A megváltozó biztonságpolitikai viszonyok újabb átalakítás igényével léptek fel. 1994 őszétől a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség Parancsnoksága elkészítette a Magyar Honvédség átalakítása hosszú és középtávú koncepcióját. A határozat kinyilvánította, hogy a Magyar Honvédséget a Magyar Köztársaság veszélyeztetettségével, az ország gazdasági teherbíró képességével, valamint a NATO csatlakozás szándékával összhangban kell átalakítani és azt is, hogy az 1868-tól érvényben lévő reguláris hadkiegészítés rendszeréről a vegyes kiegészítésű (önkéntes és sorozott) rendszerre tér át. A minisztérium vezetése a határozatnak megfelelően kidolgozta a 2005-ig szóló hosszú-, és az 1998-ig terjedő középtávú haderő-átalakítási koncepcióját, melynek lényege, hogy a szervezetek számának és a személyi állomány létszámának csökkentésével javuljon a hadsereg minőségi összetétele, vezethetősége és váljon alkalmassá a NATO-val való együttműködésre.

Az átalakítás érintette a Honvédelmi Minisztériumot is. Végül több lépcsős átszervezést követően a minisztérium létszáma 1998. 01. 01-én 342 fő volt. A háttérintézmények területén is több változás történt. Lényeges átszervezésre került sor a közép- és felsőszintű katonai oktatásban is. A Zrínyi Miklós Katonai Akadémia előbb integrálta a Kossuth Lajos Katonai és a Szolnoki Repülőtiszti Főiskolát, a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem szervezetében két egyetemi és két főiskolai karral. A Bolyai János Katonai Műszaki Főiskola még megmaradt önállónak (integrálására 1999-2000-ben került sor). A katonai felsőoktatási intézmények az átszervezésekkel együtt felkészültek a felsőoktatási törvényben elrendelt akkreditációra, és 1996. 09. 01-től már az új képzési követelményekben meghatározott rendszerben kezdték meg az oktatást. Végül is a minisztérium (és háttérintézményeinek) átszervezését követően a miniszter közvetlen felügyelete alá tartozó szervezetek összlétszáma 1997 végén 8272 fő volt.

A miniszteriális szervezetek átalakításával párhuzamosan átszervezték a honvédség felső szintű vezetői apparátusát is. Előbb 1995 közepéig a Magyar Honvédség Parancsnoksága, mely akkor a Honvéd Vezérkarból, főcsoportfőnökségekből, fegyvernemi és szolgálat-főnökségekből, valamint egyéb szervezeti elemekből állt. Azonban hamarosan kiderült, hogy ez a struktúra nem illeszkedik a NATO vezetési rendszeréhez, ezért újabb átszervezésre volt szükség. Így jött létre 1997. 09. 01-vel a Magyar Honvédség Parancsnokságának jogutódjaként a Honvéd Vezérkar. A békevezetés megvalósítására a középszintű vezetés is átalakításra került. Megszüntették a Szárazföldi Csapatok Parancsnokságát és a Katonai Kerületeket, helyettük létrejött a 4. Gépesített Hadtestparancsnokság (Székesfehérvár), és alárendeltségében a 2. és 3. gépesített hadosztály (Kaposvár, Cegléd). A Légvédelmi Parancsnokság átalakult 2. Repülő és Légvédelmi Hadtestparancsnoksággá (Veszprém). A Budapesti Katonai Kerületparancsnokságot pedig átszervezték Központi Rendeltetésű Szervezetek Parancsnokságává. Azonban ezek a szervezetek sem lettek hosszú életűek. 1997. végétől a NATO elveknek megfelelő vezetési szisztéma kialakítása érdekében Székesfehérváron létrejött a Szárazföldi Vezérkar és Veszprémben a Légvédelmi Vezérkar. Ezzel párhuzamosan megszűnt a 4. Gépesített- és a 2. Repülő és Légvédelmi Hadtestparancsnokság. A logisztikai szervek vezetésére a Logisztikai Főigazgatóságot hozták létre, a Központi Rendeltetésű Szervezetek Parancsnoksága megszűnt, feladatait a Budapesti Helyőrség-parancsnokság vette át.
A NATO-ban alkalmazott J—G—S törzskari struktúra létrehozása egyrészt elősegítette az új katonai- és filozófiai gondolkodásváltást, másrészt pedig az új katonai paradigmák meghonosítását úgy a leendő katonai stratégiában, mint a katonai doktrínákban


A folyamatos átszervezések, helyőrségváltások és létszámleépítések kedvezőtlenül hatottak a hivatásos és közalkalmazotti állomány élet-és munkakörülményeire. A helyőrségváltások sok családnál rontották a megélhetési lehetőségeket, miután a házastársaknak gyakran nem tudtak munkahelyet biztosítani. Ezt a helyzetet még csak fokozta, hogy 1994—1996 közötti években az általános illetményfejlesztés mértéke alatta maradt az éves áremelkedéseknek, tehát reálbér csökkenés következett be.

A honvédség technikai korszerűsítése—az átszervezések és létszámcsökkentés mellett—inkább csak igényként merült fel, mert megvalósításához alig volt pénzügyi fedezet. Ennek következtében a megfogalmazódó feladatok folyamatosan eltolódtak. A hadügyi forradalom csak részben hatott. Mindamellett sürgető feladatként jelentkezett a légvédelem és légtérellenőrzés megújítása, NATO kompatíbilissá tétele, mindenekelőtt a rádiótechnikai felderítő és vezetési eszközök beszerzése útján. Ennek jelentős eredménye volt az amerikai kormány által felajánlott Légtérszuverenitási Hadműveleti Központ (ASOC) telepítése, amely lehetővé tette az együttműködést a NATO–val. Összességében a szocialista-szabaddemokrata kormány 1997 végéig befejezte a Magyar Honvédségnek az Országgyűlés által elfogadott 1998 végéig érvényes középtávú, mennyiségi átalakítását. Úgy tűnt, hogy a létrejött új haderő kisebb, hatékonyabban alkalmazható és finanszírozhatóbb lehet. A kormány deklarált szándéka szerint az új honvédség megfelelhetett egyrészt a környezetünk átfogó politikai és stratégiai változásainak, másrészt képes lehet a NATO követelményeinek megfelelni, illetve alkalmassá válni a NATO és az ENSZ keretében többnemzetiségű békefenntartó és humanitárius feladatokban tevékenykedni. Mindezeken túl a hadsereg majd teljesíteni tudja az ország területi szuverenitásának, a lakosság anyagi javainak és demokratikus intézményrendszerének hatékony védelmét, ugyanakkor képes lesz hozzájárulni a NATO közös védelmi erőfeszítéseihez. A bemutatott szervezeti átalakítások jelentős létszámcsökkentést is maguk után vonták, melyet az alábbi táblázat mutat:

 

Idő                  Tiszt                 Zls                   Sor                  Kpa                 Össz.

1994.12.31.     16 320             10 682             47 336             24 910             99 248

1995.08.01.     16 321             10 682             40 964             21 208             89 175

1995.12.31.     14 386             9 713               37 959             19 208             81 266

1996.12.31      11 770             10 280             29 430             14 450             66 872

1997.12.31.     11 450             11 600             25 600             11 350             60 000

1998-tól          11 350             11 200             27 070             11 800             61 500

A légvédelem erősítését szolgálta a közeli hatótávolságú francia Atlas rakétakomplexum beszerzése, melynek Mistral típusú rakétái a legkorszerűbb igényeket is kielégítették. Folytatódott a szárazföldi csapatok BTR—80 és BTR—80A típusú páncélozott szállító harcjárműveinek beszerzése. Hazai gyártóbázison került előállításra az IFOR és SFOR kötelékében alkalmazott egységek katonái számára a 9 mm-es Parabellum lőszerrel működő hadipisztoly (P9 RC) és géppisztoly (KGP—9). Ezen fegyverek alkalmasak a későbbi időpontban megvalósítandó fegyverváltásra. Az új eszközök rendszerbe állítása mellett égető szükségszerűségként vetődött fel a MIG—29- es repülőgépek és a MI—24-es helikopterek korszerűsítése, kompatibilitásuk biztosítása a NATO repülőgépeivel és légvédelmi rendszereivel. Számolni kellett továbbá a T—72 típusú harckocsik és a BTR—80 típusú páncélozott szállító harcjárművek korszerűsítésével, illetve kiegészítő fejlesztésével. Sürgető feladatnak számított a Magyar Honvédség korszerű, infomáció védett híradóeszközeinek és rádióelektronikai harc berendezéseinek a beszerzése is.

Az átszervezések következményeként, illetve az alkalmazási elvek újrafogalmazásával és a NATO csatlakozás előtérbe kerülésével a Magyar Honvédségben megjelentek a reagáló erők, a fővédőerők, a közös védelemre felajánlott, a közös műveletre kijelölt, a nemzeti támogató- és a tartalék erők. Ezek feladata jelentősen eltért egymástól, így kiképzésük, felkészítésük is csak eltérő lehetett. Ez indokolta, hogy felfüggesszék az egész haderőre érvényes egységes kiképzési követelményrendszert, és a különböző rendeletetésű kötelékeknél feladatorientált és differenciált kiképzési és felkészítési rendszert vezettek be. A sorkatonák felkészítése is átalakult és lényegében két szakaszra osztották. Egy három hónapos alapképzésre, ahol a bevonult fiatalok gyakorlatilag katonává válnak, és egy hat hónapos kötelék-kiképzésre, ahol szervezetszerű alegységeikben elsajátítják a rájuk váró feladatokat. Az alapkiképzés végrehajtására két kiképzőközpont szerveződött. Az Alföldi és a Dunántúli Kiképző Központ, mindkettő két helyőrségben, Szabadszálláson és Kalocsán, illetve Szombathelyen és Tapolcán került elhelyezésre, és a kiképzőbázisaikon folyt a kiképzés.

Az 1994—1998 közötti időszakban—mint korábban írtuk—a katonai oktatás jelentős változásokon ment keresztül, de ez természetes is, mert a haderő átalakításának döntő tényezője az ember, elsősorban a hivatásos katona, a tiszt és a tiszthelyettes. Létrejött a katonai oktatás törvényi háttere, összhangban a közoktatási, a szakképzési és a felsőoktatási törvénnyel. Kialakult a tiszthelyettes-képzés új struktúrája és a katonai felsőoktatás illeszkedett a magyar felsőoktatás rendszeréhez. A középszintű katonai oktatás teljesen átalakult. 1996-ban megszűnt az utolsó honvédkollégium Székesfehérváron, és a Zeneművészeti Honvéd Szakközépiskola Budapesten. 1997-ben felszámolták Szegeden a három évig működő Honvéd Gimnáziumot, és az orosházi Honvéd Műszaki Technikai szakközépiskolát. 1998-ban szüntették meg Vácon, Szabadszálláson és Tápiószecsőn a szakközépiskolákat. Így végül is két Honvéd Középiskola és kollégium maradt, Győrben és Egerben, amelyek elsősorban a tiszti pályára készítették fel a fiatalokat. Ugyanakkor a tiszthelyettes-képzésre a Honvéd Vezérkar Humán Főcsoportfőnökség Tanügyi- és Oktatásszervezési Csoportfőnökség felügyeletével három Katonai Szakképző Iskola és Kollégium alakult Budapesten, Szentendrén és Szolnokon. Ezeken, az iskolákon a szakképzés a fegyvernemi főnökségek követelményeinek megfelelően kialakított szakokon és tartalommal folyt, az éves beiskolázási tervek alapján. Az ismeretszint követelményeit a honvédelmi miniszter rendeleti úton szabályozta. Átalakult a tartalékos parancsnoki képzés is. A felsőfokú végzettséget szerzett fiatalok önként jelentkeztek erre a képzésre. A jelentkezők a sorkatonai létszám terhére, és azzal párhuzamosan bevonultak a katonai szakképző iskolákba, ahol sorkatonai alapkiképzésben részesültek. Ezt követően a választott szaknak megfelelően 2-4 hónapos elméleti felkészítést kaptak az adott katonai felsőoktatási intézményben, majd itt vizsgát tettek, ezután az illetékes fegyvernemi főnök valamely katonai szervezethez küldte őket gyakorló csapatszolgálatra.

A katonai felsőoktatás átalakításának elsődleges célja a minőségi fejlesztés és a magyar felsőoktatás egységes rendszerébe való beillesztés volt. Ennek törvényi hátterét alapvetően három törvény elfogadása teremtette meg. A honvédelmi miniszter e törvények szellemében rendeletileg szabályozta a katonai felsőoktatási intézmények szervezeti felépítésének és működésének követelményeit, az évente felvehető hallgatók számát, a külföldi hallgatók felvételének, jogállásának, tandíjának stb. rendjét, végül intézkedett, hogy a katonai felsőoktatási intézményeket kivonják a Magyar Honvédség hadrendjéből. A törvényeknek és utasításoknak megfelelően 1996. szeptember1-jén három intézmény bázisán kezdte meg működését a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, mely hadtudományi és vezetés- és szervezéstudományi karokkal működött, miközben a két említett főiskola jogilag megszűnt. A Bolyai János Katonai Műszaki Főiskola még önállóan működött tovább. Ezzel együtt a két katonai felsőoktatási tanintézet kivált a Magyar Honvédség hadrendjéből, és mint minden más felsőoktatási intézmény szakmailag önálló önkormányzattal rendelkező, részben önálló gazdálkodást folytató jogi személyként tevékenykedhetett tovább. Ugyanakkor az intézmények hallgatóinak katonai kiképzésével, katonai életre és nevelésre vonatkozóan a Magyar Honvédség Parancsnoka, Vezérkar Főnök külön intézkedett. Ezen intézkedés megfogalmazta a 2000 után kibocsátásra kerülő tisztekkel szemben támasztott katonai-szakmai követelményeket is.

1997. szeptember1-vel, a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem szervezete ismét megváltozott. A főiskolai karok beolvadtak az egyetemi karokba, de a főiskolai kimenetű képzés ezzel nem szűnt meg, így nem csak az egyetemi karokon végeztek a hallgatók. Ugyanakkor elkezdődött a Bolyai János Katonai Műszaki Főiskola egyetembe integrálásának előkészítése azért, hogy végül a katonai felsőoktatásnak egy intézménye legyen. Ide összpontosították a katonai tudományos kutatások szellemi erőforrásainak jelentős részét is. Így került az egyetem szervezetébe a Stratégiai Védelmi Kutatóintézet, a Békepartnerségi Katonai Nyelvképzési Központ. A honvédelmi miniszter 1999. április21-én kiadott rendeletében a Stratégiai és Védelmi Kutatóintézetbe kapcsolta a Leszerelési és Civil Katonai Kapcsolatok Központját. Az összevonás megvalósítására a ZMNE és BJKMF integrált rendszerének létrehozásával fejeződött be. A szervezeti intézményi keretek kialakulásával párhuzamosan a vezető oktatók kidolgozták a képesítési követelményeket és képzési programokat, majd 1997-ben ezeket, és a szakindítási kérelmeket államigazgatási eljárásra, illetve engedélyeztetési eljárásra bocsátották. A Magyar Akkreditációs Bizottság és a Felsőoktatási Tudományos Tanács ezeket kisebb korrekciókkal elfogadta. Az új képzési szakok szerinti oktatás 1997. szeptember1-vel indult be. Az egyetem természetesen tovább folytatta a tanfolyamrendszerű át- és továbbképzéseket, illetve a vezérkari tanfolyamot. Beindult az iskolarendszerű tudományos képzés a doktori (PhD) fokozat megszerzéséért. Ennek nappali és levelező változata is beindításra került.

A katonai képzés fontos területe a hivatásos állomány idegen nyelvi képzése. Az eredményesebbek a 10 hónapos intenzív (napi 6 óra) tanfolyamok, melyek középfokú nyelvvizsgára készítettek fel. A rendszerben évente 130-160 fő végzett. A másik forma a munka melletti, kétéves tanfolyamok (heti 6-8 óra), ezekről viszonylag nagy volt a lemorzsolódás, de így is évente mintegy 300 fő vett részt, illetve tett nyelvvizsgát. A tanfolyamokat zömében a katonai felsőoktatási intézményekben szervezték, de néhány esetben a csapatoknál vagy más központi szerveknél is sor került tanfolyamok indítására. A képzésben részt vevők 60%-a angol nyelvet tanult, míg a fennmaradó 40% megoszlott a német, francia, olasz és a szomszédos országok nyelvei között. A hazai képzés, továbbképzés mellett egyre nagyobb lehetőség nyílt hosszabb-rövidebb idejű külföldi katonai tanintézetekben tanulmányokat folytatni, főleg a hivatásos állománynak. 1994-95-ben a jelölteket az elöljáró parancsnokok véleménye alapján választották ki. 1996-tól már pályázati rendszerben, sok esetben alkalmassági vizsga után került sor a beiskolázásra. 1994-től vezérkari szintű külföldi képzésben 30 fő részesült. Törzstiszti tanfolyamot 80 fő végzett, katonai szakmai szakkiképzésben (pl. századparancsnoki tanfolyam) 300 fő vett részt. A szakmai felkészítés mellet idegen nyelvek elsajátítására is lehetőség nyílt külföldön közel 200 fő részére, de mintegy 60 nyelvtanár továbbképzésére is sor került, elsősorban az USA-ban, Angliában, Franciaországban és Németországban.

Az előző kormányzati ciklus alatt megtörtént azoknak a megállapodásoknak az aláírása, melyeket a történelmi egyházak képviselői és a honvédelmi miniszter kötöttek. Így kialakultak a Tábori Lelkészi Szolgálat létrehozásának alapjai, a katonák szabad vallásgyakorlásának feltételei. Ezek alapján a honvédelmi miniszter 1994. május1-i hatállyal megalapította a Tábori Lelkészi Szolgálatot. Ezt követően elsőként megtörtént a katolikus és protestáns tábori püspökök és a vezető tábori rabbi kinevezése. A Katolikus és Protestáns Tábori Lelkészi Szolgálati Ágak állományába 14-14 lelkészi helyet, a Zsidó Tábori Lelkészi Ág állományába 1 fő rabbi helyet rendszeresítettek. A rendszeresített helyekre katolikus és protestáns espereseket és lelkészeket neveztek ki, akiknek állomáshelyét a katonai főiskolákon, illetve a nagyobb létszámmal működő helyőrségekben jelölték ki. Többek között kijelölésre került Budapest, Székesfehérvár, Cegléd, Szombathely, Veszprém, Pécs, Győr, Debrecen, Kecskemét, Hódmezővásárhely és Tapolca. A tiszti rendfokozattal bíró főállású lelkészeken túl, kisebb helyőrségekben szerződés alapján kisegítő tábori lelkészek végezték a lelki gondozói munkát. A lelkészi szolgálat a haderő átszervezésével párhuzamosan többször átalakult. A szolgálat létrehozásának története—az elkövetett hibák és bizonytalanságok ellenére pozitívan értékelhető. Legfőképpen azért, mert több évtizedes szünet után rendeződött a hadsereg és az egyházak több évszázadra visszatekintő kapcsolata. Megvalósult a katonák (egyenruhás állampolgárok) alkotmányban rögzített alapvető emberi joga, a lelkiismereti és vallásszabadság, és a vallás gyakorlásának lehetősége.

A rendszerváltás két kormányzati ciklusának honvédelemre vonatkozó tartalma abban foglalható össze—bár egy évtized katonai történéseit ilyen rövid távlatból még nem lehet sommásan és kritikusan összegezni. Annyi elmondható—, hogy a Magyar Néphadsereg (mely az MSZMP irányítása alatt a Varsói Szerződés részeként, a szovjet nagyhatalmi érdekeket kiszolgáló támadó doktrínára felépített tömeghadsereg volt). Átalakult a magyar nemzeti célokat és érdekeket szem előtt tartó Magyar Honvédséggé, mely az Országgyűlés által választott kormány irányítása és ellenőrzése alatt, törvényben meghatározott rend szerint és civil kontroll alatt működik. Lényegesen kisebb létszámmal, kevesebb költségráfordítással és teljesen megváltozott feladatrendszerrel. A rendszerváltás folyamatában a Magyar Köztársaság az Észak-atlanti Szerződés Szervezetének tagja lett.

A NATO-ba való felvételünk új kihívásokat indukált. A tervek szerint az ünnepélyes felvételre 1999. április4-én a NATO ötven éves évfordulóján került volna sor. A koszovoi válság, azonban felgyorsította az eseményeket, így a három ország felvételére 1999. március12-én került sor, amikor is a csatlakozási okmányokat letétbe helyezték az USA külügyminisztériumában. Az ünnepségre Independence város könyvtárában került sor. A felvétel után már egy héttel a NATO megkezdte első nagyszabású légi hadműveletét Jugoszlávia ellen. Az új tagoknak, köztük hazánknak is, azonnal bizonyítani kellett tagsági alkalmasságukat úgy politikai, mint katonai téren. Ezáltal az új kormány (az 1998-as választásokat megnyert, Orbán Viktor vezette FIDESZ Magyar Polgári Párt, koalícióban a Kisgazda Párttal és a Magyar Demokrata Fórummal) új kihívások elé került. A tárca politikai vezetése a NATO akció után a Magyar Honvédség további csökkentését szorgalmazta a stratégiai felülvizsgálat kapcsán. Ennek során megfogalmazódott, hogy az Orbán-kormány 45000 főre kívánja csökkenteni a haderő összlétszámát, ennek valamennyi vonzatával egyetemben. A jövő még sok feladat megoldását igényli úgy politikai, mint katonai szinten, hiszen a fájdalmas átalakítások követelményeinek egyszer csak meg kell jelenniük a katonaélet hétköznapjaiban is. Azonban ez már egy újabb reform, azaz átalakítás kezdete, és egy újabb történet, amelynek feldolgozására később kerül sor

 

     
Pontosidő
     
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
     
Látogatók száma
Indulás: 2006-12-19
     
Linkek

www.bunker.gportal.hu

www.zmne.hu

 

     
Üzenetrögzitő
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
     

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?