szantomihaly
szantomihaly
Menü
     
E.mail címem

szanto.mihaly@zmne.hu

     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Hírlevél hallgatóimnak
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
     
A Magyar Honvédség a kiegyezés után
     
MH 1867-től
     
A Magyar Honvédség 1945 után
A Magyar Honvédség 1945 után : 4./II. A Magyar Néphadsereg 1957-1989

4./II. A Magyar Néphadsereg 1957-1989

  2007.01.16. 16:31

A további három részben mutatjuk be a haderő 1960-1979 közötti fejlődését, mely nagyvonalakban úgy jellemezhető, hogy a 60-as években extenzív, míg a 70.es években inkább intenzív fejlesztés folyt. Ebben a részben a kül- és belpolitikai feltételeket és a hadsereg állapotát mutatjuk be II. rész

 

FEJLESZTÉS ÉS KORSZERŰSITÉS (1960—1979)

Kül- és belpolitikai feltételek

A vizsgálat alá vett időszakot a hidegháború enyhébb, de időnként és helyenként erőteljesebb fellángolásának időszaka jellemezte. A nemzetközi feszültség fokozódása (főként a berlini fal megépítése (1961), a szovjet rakéták kubai telepítése (1962), az indokínai háború, az izraeli-arab háború újbóli „forróvá” válása (1967-től) és a korszak végén a Varsói Szerződés országainak fegyveres beavatkozása a csehszlovákiai eseményekbe (1968) nem maradt hatás- és következmények nélkül hazánkban sem. A két szembenálló, ellentétes ideológiájú és társadalmi rendszerű szövetségi rendszer (a NATO és a VSZ) és azok vezető hatalmai politikai, állami és katonai vezetése ebben az időszakban szilárdan meg volt győződve arról, hogy a nemzetközi méretű, az egész világra kiterjedő politikai harc és versengés előbb vagy utóbb elkerülhetetlenül világméretű nukleáris háborúba torkollik. A nemzetközi helyzetet az 1960-as években döntően a hidegháborús politika jellemezte. Az Európában szembenálló két katonai tömb között az évtized végére viszonylagos erőegyensúly jött létre. A NATO 1956. után fogadta el, az USA által már korábban meghirdetett, „tömeges megtorlás” katonai doktrínáját. Ezt 1961-ben a „rugalmas reagálás” doktrínával váltották fel. Ez már, az általános atomháború mellett számításba vette a korlátozott atomháború lehetőségét is. Ezekre a feltételezett, de nem alap nélküli kihívásokra mindkét szövetségi rendszer fegyveres erőinek minőségi és mennyiségi fejlesztésével reagált, ami fegyverkezési versenyt, sőt egyenesen „békebeli hadügyi forradalmat” váltott ki. A hadügyben kibontakozott forradalom minőségi változást hozott létre az ide tartozó területek minden elemében. Gyökeresen átalakította a fegyveres harc megvívására vonatkozó korábbi elméleteket. Meg növekedett az időtényező szerepe. Mindez gyökeresen új követelményeket támasztott a fegyveres erők politikai és katonai vezetésével, a haderők szervezetével, technikai felszereltségével, kiképzésével, harckészültségével szemben. Ezekből nem maradhatott ki hazánk sem, mivel a forradalom leverését követően tagja maradt a VSZ-nek.

A hadseregépítés külső és belső körülményei és feltételei a 70-es években is ellentmondásosan alakultak. A nemzetközi helyzetet és légkört a viszonylagos katonai erőegyensúly kialakulása, az Egyesült Államok vietnami háborújának kudarca, a Szovjetunió harmadik világbeli expanziójának fokozódása jellemezte. Az 1970-es évek első felében megtört a hidegháború lendülete és politikai enyhülés bontakozott ki. E folyamat eredményeként került sor 1973. július10-e és 12-e között 35 ország részvételével az Európai Biztonsági és Együttműködési Értekezletre, mely jelentős politikai eredményeket hozott. A katonai szembenállás csökkentésére is biztató lépések történtek: aláírták az atomsorompó egyezményt, ratifikálták a két nagyhatalom közti SALT—I egyezményt, megkezdődtek az európai hagyományos fegyveres erők és fegyverzetek csökkentésére irányuló bécsi tárgyalások, valamint sok éves munkával kidolgozták a SALT—II szerződést. A politikai enyhülés folyamata azonban a 70-es évtized második felében törést szenvedett, a katonai enyhülésért folytatott tárgyalások kudarcot vallottak. Az évtized végén a nemzetközi helyzetben erősödtek a feszültségek, ismét fokozódott a katonai szembenállás, s a fegyverkezési verseny újabb hulláma bontakozott ki. Ezek kedvezőtlen hatásai az évtized második felében már jelentkeztek, de káros következményei főleg a 80-as években éleződtek ki és váltak nyilvánvalókká. Ezt csak tetézte a szovjet kormány 1979-es afganisztáni beavatkozása.

Mindez a VSZ-en belül a katonai együttműködés fokozását, a katonai tömbök egymást, kizáró törekvéseiket ellensúlyozó válaszlépések megtételét, s a hadseregek fejlesztése útján a viszonylagos katonai erőegyensúly megőrzését vonta maga után. Magyarországon az új gazdasági irányítási rendszer 1968. január1-jei bevezetése után a 70-es évek első felében még folytatódott a dinamikus gazdasági fejlődés, erősödött a társadalompolitikai egység, a belpolitikai stabilitás. E folyamat azonban 1973-tól kezdődően törést szenvedett. A gazdasági reform megtorpanásában az egyre merevebbé váló brezsnyevi politikának is jelentős szerepe volt, hiszen a szovjet pártvezetés eddig sem nézte jó szemmel a külön “magyar utat.” Fokozatosan növekedtek a gazdasági gondok és nehézségek, s a társadalomban is számos feszültség kezdett felhalmozódni. A politikai vezetés késlekedett az új realitások számbavételével, a politika megváltoztatásával, a szükséges intézkedések meghozatalával.

A hadsereg általános helyzete

A lehetőségek és szükségszerűségek számbavételét követően 1959 végétől a Magyar Néphadseregben új fejlődési periódus indult be. Az év végén megtartott MSZMP VII. kongresszus határozata a hadsereg minden fontosabb területére kiterjedő átfogó, minőségi fejlesztést irányzott elő. Központi elemként jelentkezett a hadsereg szervezetének korszerűsítése, vezetési rendszerének és színvonalának fejlesztése. Az 1960-as évekre viszonylag kis létszámú, de a minőségi mutatók tekintetében korszerű haderő fenntartását és fejlesztését célozták meg, ami egyben lehetőséget teremt arra, hogy szükség esetén tömeghadsereggé fejleszthető legyen.

A haderőfejlesztés alapvető, ambiciózus céljaként jelölték meg az 1961—1965 közötti évekre, hogy létrehozzanak egy szervezetében, fegyverzetében, felkészítésében valóban korszerű haderőt, amely az együttműködésen túl, képes—legalábbis az alapvető területeken—felzárkózni a Varsói Szerződés tagállamai hadseregeinek színvonalához. Ez a célkitűzés egy viszonylag feszített ütemű, nagymértékben továbbra is extenzív jellegű fejlesztést jelenthetett, amelynek keretében több nagy fontosságú feladatot kellett végrehajtani.

A felső politikai vezetés az 1960-as években¾az ötéves népgazdasági tervekhez kapcsolódóan¾ középtávú tervben határozta meg az egyes időszakokban végrehajtandó legfontosabb teendőket, megoldásuk sorrendjét. Ezeket a terveket az Egyesített Fegyveres Erők Főparancsnokságával előzetesen egyeztették. A Néphadsereg minőségi fejlesztése a következő egymásra épülő, komplex feladatsort jelentette: 1. strukturális átalakítást, új szervezetek kialakítását, 2. a személyi feltételek biztosítását, a vezetés színvonalának emelését, 3. a hadsereg korszerű technikával történő átfegyverzését és azok alkalmazásának elsajátítását, 4. a kiképzés tartalmának, rendszerének, módszereinek, bázisrendszerének fejlesztését, s ennek részeként a korszerű harcászati és hadműveleti elvek elsajátítását. A feladatok tehát nem korlátozódtak kizárólag egyik vagy másik összetevőre, mert ezek együttesen alkották a minőségi fejlesztés fogalmát és tartalmát.

A fejlesztés feladatainak végrehajtásához a magyar párt- és állami vezetés egy gyorsabb ütemű, viszont éppen ezért belső feszültségektől és komoly hibák lehetőségétől sem mentes utat választott: a hadseregfejlesztés konkrét feladatainak megoldására az alapvető területek korszerűsítését és az ehhez szükséges legfontosabb feltételek egyidejű megteremtését határozták el. Ezt a kockázatos utat, a még mindig hidegháborús nemzetközi helyzet időnkénti éleződésével, a haditechnika rendkívül gyors ütemű elavulásával magyarázták. A kettős fejlesztés elvét a 60-as évtizedben csak részben tudták érvényre juttatni. Jobban érvényesült viszont a hadsereg korszerűsítésének egy másik igen fontos követelménye, a rendelkezésre álló erők, eszközök koncentrálásának elve. A hatvanas évek elejének feszültségekkel teli külső és belső folyamatai természetesen hatást gyakoroltak a Magyar Néphadsereg további minőségi korszerűsítésére. Ez megmutatkozott egyrészről a politikai vezetés által előírt fejlesztés további folytatásában, másrészről pedig a honvédelmi kiadások terén is megkövetelt takarékosságban. Érvényesült az a törekvés, hogy a védelmi kiadások részesedése alatta maradjon a nemzeti jövedelem növekedési ütemének. Az 1950-es évek végére megteremtődtek, majd ezt követően alapvetően biztosítva voltak a hadsereg fejlesztésének legszükségesebb hazai feltételei. A második és harmadik ötéves tervek időszakában (1961¾1970) a népgazdaság viszonylag dinamikus növekedése biztosította a hadseregfejlesztés nélkülözhetetlen anyagi, technikai és pénzügyi alapjait. A nemzeti jövedelemnek 1958—60 között 2,5%-át, a második ötéves tervben (1961¾1965) 5%-át, a harmadikban (1966—1970) 4,5%-át fordították közvetlen honvédelmi kiadásokra. Ebből 43%-ot tettek ki a fenntartási költségek.

A költségvetési keretek eredményes felhasználása a második ötéves terv időszakát döntő jelentőségűvé tette a honvédelem fejlesztése terén. A hadseregre ezekben, az években a nagyarányú és gyorsütemű extenzív fejlesztés volt jellemző, de nem elhanyagolható minőségi mutatókkal. A harmadik ötéves tervben, 1966-70-re 31,8 md Ft-os költségvetési keretet terveztek és a hivatásos állomány mintegy 6,2-os, a polgári állomány mintegy 14,1%-os növekedésével számoltak a második ötéves tervhez viszonyítva. (Ez 21% bér- és bérjellegű kiadást évi 1,5%-os bérfejlesztést jelenthetett.). Haditechnikai eszközök beszerzése 9 mrd Ft-ot, az összköltségvetés 28%-át tervezték. (Ez nagyobb a második ötéves tervnél, mert tervezték: páncélozott szállító harcjármű, nagymennyiségű terepjáró gépkocsi, új típusú híradástechnikai eszközök, különféle lőszerek hazai beszerzését.) Az elhelyezési körülmények javítása mellett feltétlenül jelentős mértékben kellett növelni a szükséges kiképzési objektumok és kabinetek számát.

A Magyar Néphadsereg fejlesztése során nemcsak a potenciális ellenség törekvéseit vették figyelembe, de lépést kellett tartani a szövetségesek lehetőségeivel, színvonalával is. Adott politikai viszonyok között nem meglepő, hogy a Magyar Néphadsereg továbbfejlesztésére vonatkozóan a Honvédelmi Minisztérium a Varsói Szerződés Egyesített Fegyveres Erők Törzsével egyeztetve dolgozott ki távlati tervet, miután ennek egyik fő célkitűzése: felzárkózás a VSZ többi hadseregéhez. Ezt szem előtt tartva határoztak úgy, hogy a magyar hadsereg két alapvető haderőnemre tagolódjon: a szárazföldi, valamint a honi légvédelmi és repülő csapatokra. Ebben az időszakban egy másik fontos feladatot is meg kellett oldani. Egyrészt a szükséges személyi állomány és technika biztosításával¾ gyakran a már nem korszerűnek tekinthetővel is számolva¾létre kellett hozni a külső védelem feladataira is alkalmas magasabb-egységeket és egységeket, a szükséges oktatási¾és egyéb intézményeket. E feladat megoldását jelentősen gátolta a hadsereg bázisainak, intézményeinek, technikájának 1957-ben végrehajtott leépítése.

A 60-as évek második felében („harmadik 5 éves terv”) tervezték biztosítani az alapokat az egyenletes fejlődéshez a későbbi tervidőszakokra is. A rendelkezésre álló anyagi eszközöket fokozott mértékben koncentrálva, a fő figyelmet most már a szárazföldi csapatok fejlesztésére fordítva, elsősorban a rendszerben lévő új fegyverzet növelésére, illetve olyan új eszközök beszerzésére kívánták fordítani, amelyek növelik a már meglévő fegyverzet hatásfokát, a csapatok harcértékét. A honi légvédelmi csapatoknál a fő szempont a meglévő fegyverzet hatásfokának növelése lett. Hátországi csapatoknál: irányítási rendszer tökéletesítése, „egységes elgondolás alapján történő összehangolt tevékenységük biztosítása” került előtérbe. A polgári védelem területén tovább kívánták folytatni a polgári védelmi alakulatok anyagi-technikai ellátását, valamint, ha szerény keretek között is, a lakosság egyéni védőeszközökkel való ellátását.

Már 1965-ben megkezdődött az osztrák-magyar „fronthatáron” az 1957-ben telepített, a határőrség által 1959—65 között műanyagtestű aknákkal ismét áttelepített határzár Sz—100-as típusú jelzőrendszerrel történő felváltása. A kirendelt műszaki alegységek 160 000 db aknát szedtek fel, de beépítettek 18 000 db betonkerítés oszlopot, 80t tüskésdrótot

A népgazdaság és a néphadsereg gazdasági kapcsolata új alapokra épült és jelentősen kiszélesedett. A VSZ keretében kialakult haditechnikai gyártásszakosodás hatására felszámolták a nem gazdaságos és indokolatlanul túlzott hadiipari kapacitásokat, s a legnagyobb hatékonyságú eszközöket a szövetségesektől, elsősorban a Szovjetunióból importáltak. Ugyanakkor a gazdaságosság követelményének és a szelektivitás elvének megfelelően a hadiipari termelés fokozatosan a híradástechnika, a számítástechnika és a műszaki erőgépek és a speciális járműgyártás irányába tolódott el. Ezzel párhuzamosan figyelembe vették mozgósítás esetére a népgazdaságból azonnal igénybe vehető anyagi-technikai lehetőségeket és eszközöket. Új irányelveket adtak ki, amelyekben szabályozták a HM beruházásokat. Ennek keretében megtiltották újabb gyalogsági lőterek létesítését és minden olyan kisajátítást, amely korábban elfogadottnak számított, pl. raktárak, telephelyek létesítése erdőkben. Az 1960-as évek második felében az ország gazdasági helyzetét figyelembe véve különösen nagy hangsúlyt kapott az ésszerű, takarékos gazdálkodás, ami nehézséget okozott a hadsereg alaprendeltetésére történő eredményes felkészülésben. Az elsőrendű törekvés az volt, hogy a növekvő követelményeket az eddigi, vagy kevesebb ráfordítással oldják meg. Ennek volt szerves része a „népgazdaság segítése” központilag előírt feladatrendszere.

Az MN technikai fejlesztését a hetvenes években a Szovjetunió egyrészt támogatta, másrészt gátolni is igyekezett a „hivatalostól”, az „egységes felfogástól” eltérő magyar elgondolásokat. A Szovjetunió folyamatosan biztosította a magyar hadsereg részére a korszerűnek számító haditechnikai eszközöket, a Néphadsereg tisztjeit nagy számban és magas fokú képzésben részesítette. A hadsereg rendelkezésére bocsátotta hadi- és kiképzés során szerzett tapasztalatait, sőt bizonyos mértékig tudományos potenciálját. Ennek keretében Farkas Bertalan és Magyari Béla főhadnagyokat 1978. április15-től a Szovjetunióban (Csillagváros) űrhajós kiképzésben részesítették. Mint közismert 1980. május26- június3 között Farkas Bertalan százados Valerij Kubaszovval a Szaljut—36 űrhajó fedélzetén világűrprogramot hajtott végre. De például pilótáink, helikopter-vezetőink százait képezték ki, illetve képezték tovább a Szovjetunió különböző intézményeiben. Mindez természetesen hatást gyakorolt a magyar katonai gondolkodásra, de nem tette teljesen „szovjetté”. Nem tagolódott be a „birodalmi” gondolkodási rendszerbe.

1976-ban fogadták el az új honvédelmi törvényt, amely azt a célt szolgálta, hogy „a társadalom szilárd és egyre szélesedő bázisán”, a fegyveres erők és testületek fejlődésének és magas fokú harckészültségének figyelembevételével hosszú távra rendezze a honvédelem valamennyi fontos kérdését. A Minisztertanács rendelete részletesen szabályozta a törvény végrehajtását. Eszerint a fegyveres erők¾Néphadsereg, határőrség¾fő feladata a Magyar Népköztársaság területének, függetlenségének, „szocialista társadalmi rendjének”, ill. békéjének védelmezése külső támadással szemben. Emellett belső funkciót is ellátnak. Ezek közül ki kell emelni kettőt, a népgazdasági feladatokban való közreműködést és az ifjúság nevelésében való részvételt. Ugyanakkor a törvény előírta a katonai szolgálatot teljesítők¾ezt 24 hónapban határozta meg¾és hozzátartozók érdekeinek védelmét is. A törvény a honvédelmet az egész társadalom ügyének, a haza fegyveres szolgálatát pedig megtisztelő kötelességnek tekintette. Ennek megfelelően részletesen szabályozta valamennyi gazdasági területre kiterjedően a gazdálkodó tevékenységet folytató szerveknek, vállalatoknak a békeidőszakra és a rendkívüli helyzetre vonatkozó honvédelmi kötelezettségeit. Hasonlóan rögzítette a társadalmi szervezetek, az oktatási, művelődési és egészségügyi intézmények honvédelmi feladatait. Új vonása volt a törvénynek, hogy részletesen szabályozta a honvédelem irányítási rendszerét. Az 1972-ben módosított alkotmány előírásaival összhangban rögzítette az Országgyűlésnek, az Elnöki Tanácsnak, a Minisztertanácsnak, a minisztereknek és az országos hatáskörű szervek vezetőinek, a fővárosi, megyei és helyi tanácsoknak a honvédelemmel kapcsolatos jogkörét és feladatait. Törvényesítette a területi honvédelmi bizottságok rendszerét, s kimondta, hogy ezek béke idején a Minisztertanács Honvédelmi Bizottsága irányítása alatt állnak.

Az állami költségvetésnek(!) 1968¾70-ben 4,8%-át, 1971¾75-ben (negyedik ötéves terv) 4,1%-át, 1976¾80-ban (ötödik ötéves terv) pedig 3,6%-át fordították a Néphadsereg fenntartására és fejlesztésére. A korlátozott anyagi feltételek ellenére folytatták a fejlesztést. Sőt! A Néphadsereg haderőnemeinek és fegyvernemeinek aránya, szervezete, a csapatok csapásmérő ereje, a hadsereg vezetési, harckészültségi, mozgósítási és kiegészítési rendszere a 70-es évekre már jórészt igazodott, betagolódott a VSZ rendszerébe és idomult annak követelményrendszeréhez.

Magyarország nukleáris védelme a Szovjetunió hatásköre és jórészt költsége volt. Lényeges volt továbbá, hogy a magyar szárazföldi erők a szovjet és más „varsói” magasabb-egységekkel való együttműködés mellett az Egyesített Fegyveres Erők különböző szárazföldi fegyvernemeivel és légierejével is szorosan együttműködött. Például közös légvédelmi rendszer működött. A 60-as évek konszolidációja, felzárkózása után a 70-es évek fő feladatai közé tartozott a szövetségi rendszerbe való aktív „betagolódás”.

A 70-es évekre általánossá vált a felkészítés, kiképzés, sőt oktatás és tudományos munka területén is a szoros együttműködés a VSZ-en belül. Az MN szárazföldi és honi légvédelmi rakétaegységei például a szovjet fegyveres erők és a Lengyel Néphadsereg lőterein hajtották végre éleslövészeteik egy részét. Döntő jelentőségű volt a szövetséges hadseregek, így a Magyar Néphadsereg fejlődése szempontjából a haditechnikai együttműködés. A VSZ-ben ez viszonylag egyszerű volt, a minőségi fejlesztéshez szükségessé vált korszerű haditechnikai eszközöket a szövetségesektől, de mindenekelőtt a Szovjetuniótól lehetett beszerezni. De a haditechnikai együttműködés keretében több eszközt pl. páncélozott szállító járműveket, híradó eszközöket stb., vagy ezek részeit Magyarországon fejlesztették ki és gyártották a többi tagállam számára is. A fenti céloknak és követelményeknek megfelelően az 1970-es években¾a negyedik és ötödik ötéves terv időszakában¾a Magyar Néphadsereg minőségi fejlesztésének újabb szakasza kezdődött. Lehetőség nyílt az arányosabb és harmonikusabb fejlesztés követelményeinek tervszerűbb és fokozottabb érvényesítésére, a kialakult belső feszültségek csökkentésére.

Az MN személyi állományának és technikájának egyre fokozódó bevonása a népgazdaságba, az ezzel együtt kiadott takarékossági instrukciók több területen is feszültséget okoztak. Az MN haditechnikai fejlesztésére egyre kevésbé volt anyagi lehetőség. Pedig a korszerűsítés elengedhetetlen feladat volt. Külön is terhelte a katonai költségvetést, az MN készleteiből (az, „imperializmus ellen aktív harcot folytató” országoknak, szervezeteknek) „segítségnyújtásként”, átadott hadieszközök-anyagok. Ezek összértéke 1964¾1966. április között meghaladta az egymilliárd forintot (döntő többség Vietnamba került). 1973. elején új feladatként jelentkezett a politikai vezetés és a HM direktívájának megfelelően a vietnami béke megteremtését előmozdító Nemzetközi Ellenőrző és Felügyelő Bizottság magyar tagozatának felállítása, amely a Külügyminisztérium megfelelő szerveivel együttműködve kezdte meg munkáját. A magyar tagozat első parancsnoka az előkészítő csoporttal már január26-án Dél-Vietnamba utazott. Őket február15-én követte a bizottság többi tagja. (Sajnálatos, hogy a magyar tagozat 2 tagja Dél-Vietnamban hősi halált halt.

 

     
Pontosidő
     
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
     
Látogatók száma
Indulás: 2006-12-19
     
Linkek

www.bunker.gportal.hu

www.zmne.hu

 

     
Üzenetrögzitő
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
     

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal